Wat is Lean?

Lean betekent letterlijk “slank”; of eigenlijk “slanke” processen. Door de Lean methode toe te passen kun je je bedrijfsprocessen “slanker” maken. Dit houdt in dat verspillingen in processen (zo veel mogelijk) worden geëlimineerd en klantwaarde wordt toegevoegd.

Een systematische aanpak, ook wel continue verbeteren genoemd, om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces, te verminderen.

De Lean-methode helpt bedrijven en organisaties de processen continu te verbeteren, de efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen en de klanttevredenheid te verhogen. Door de klantwaarde centraal te stellen en verspillingen te elimineren, kan de organisatie maximale waarde bieden met minimale inspanning.

Met Lean ben je eigenlijk nooit klaar. In een Lean-organisatie zijn alle medewerkers elke dag bezig met het verminderen van verspillingen. Dit staat ook bekend als Continu Verbeteren.

5 principes van Lean:
Het ‘Lean’ maken van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: 
– Klantwaarde ( waar is je klant bereid voor te betalen )
– Waardestroom ( waar wordt in het proces de waarde voor de klant gemaakt )
– Flow ( goede doorstroming van het product door de processen )
– Pull ( produceren op basis van de klantvraag )
– Perfectie ( bereik je door Continu Verbeteren )

Als je meer wil leren over de concepten voor het verbeteren van een bedrijfsproces of toe bent aan de volgende stap, ben je bij ons aan het juiste adres. We laten je graag kennismaken met de principes van Lean en helpen je een stap verder.
LeerLean!